VIVISOL

Onze afdeling O2 Services

Service Operator Willem Hoogkamer vertelt

Onze afdeling O2 Services

19/05/2016

Een dag in het werkleven van Willem Hoogkamer, één van onze Service Operators O2, die dagelijks op pad is om de zuurstoftherapie bij onze zuurstofpatiënten thuis te verzorgen. Geen enkele dag is hetzelfde. Willem neemt ons mee gedurende een afwisselende werkdag, en biedt ons een kijkje in de VIVISOL-keuken.

 

Om 06:00 uur loopt de wekker af. Zo heb ik genoeg tijd om wakker te worden, me te wassen en lunchboxen te maken voor mijn dochtertjes. Na het ontbijt fiets ik naar VIVISOL. 

Bij aankomst check ik mijn bus, en print ik alle formulieren die ik onderweg nodig heb. Daarnaast kijk ik of er leveringen zijn die bijzondere aandacht vragen. Tijdens een kop koffie praat ik nog even bij met wat collega’s. Het is 07:30 uur wanneer ik met mijn bus het VIVISOL-terrein verlaat.

Na een rit door een ontwakend Nederland wens ik mijn eerste patiënte van vandaag een goedemorgen. We bezoeken haar elke twee weken om nieuwe zuurstofcilinders te brengen. Deze mevrouw gebruikt een zogeheten EasyPulse reduceer. Dit betekent dat er alleen zuurstof uit de cilinder komt wanneer zij door de neus inademt. De cilinder gaat hierdoor 4 tot 5 keer langer mee. Als de nieuwe cilinders op hun plek staan, en de lege in mijn bus, maak ik nog een praatje met mevrouw en controleer of ik nog iets anders voor haar kan betekenen. Dat is niet het geval, en nadat mevrouw een handtekening heeft gezet voor de levering wens ik haar een fijne dag. Op naar het volgende adres!

Voordat ik bij een patiënt aankom, bekijk ik in mijn leveropdracht of er bijzonderheden van toepassing zijn. Bij sommige patiënten mogen we achterom lopen, of hebben we afgesproken dat we de cilinders in de schuur wisselen. Bij de volgende twee patiënten van vandaag is dezelfde bijzonderheid van toepassing: we hebben een sleutel gekregen, zodat we de vloeibare zuurstoftank ook kunnen bijvullen wanneer zij niet thuis zijn.

Daarna bel ik bij een patiënt aan voor een controlebezoek. Kort geleden hebben we voor het eerst zuurstof geleverd, en vandaag ga ik kijken hoe het gaat. We bespreken hoe het gaat met de zuurstoftherapie en ik beantwoord nog een aantal vragen. Verder doen we samen de “fittest”: zou mevrouw een EasyPulse reduceer kunnen gaan gebruiken? Helaas geeft de test hier een negatief antwoord op, want het zuurstofgehalte in het bloed is tijdens de test te laag. Mevrouw geeft ook aan het niet goed voelt. Wel geeft ze aan dat ze nog graag op pad gaat, maar dat de 2-liter cilinders eigenlijk te zwaar zijn voor haar. Ik leg mevrouw uit dat vloeibare zuurstof voor haar een geschikte optie zou kunnen zijn. Het tankje dat daar bijhoort, is beter hanteerbaar dan de cilinder. We spreken af dat ik volgende week het vloeibare zuurstofsysteem kom installeren. Mevrouw is erg blij met deze oplossing en kijkt uit naar volgende week. Na een nuttig én gezellig gesprek  nemen we afscheid.

Onderweg naar het volgende adres wordt ik gebeld door onze Customer Service. “Kun je bij de volgende patiënt aanbellen bij de buurman, want meneer moest onverwachts weg?”. Uiteraard is dat geen probleem. De buurman doet meteen open en loopt met me mee naar het schuur waar de zuurstof staat. Ik laat op verzoek van de patiënt nog “wat van die zachte zuurstofbrillen” bij de buurman achter en ga het vat vullen. Dat duurt ongeveer een kwartiertje. Ondertussen werk ik mijn administratie bij. Als het vat gevuld en wel weer in de schuur staat, zeg ik de buurman gedag en rijd verder.

Bij de volgende patiënten die ik bezoek, vul ik nog wat tanks of wissel cilinders om. En dan is het alweer tijd voor mijn lunch: 3 boterhammen met kipfilet deze keer, vergezeld van een peer en een flesje water.

Bij het volgende adres zie ik mevrouw al in het zonnetje zitten in de tuin. De lange slang van haar concentrator redt dat wel. Na het wisselen van de cilinders geeft mevrouw aan dat ze graag lichter materiaal zou kunnen gebruiken tijdens haar uitstapjes. Ze vindt het ook lastig om de reduceer op de cilinder te draaien. Vanwege haar gezondheidssituatie vallen een aantal opties af, maar wij zijn VIVISOL en hebben overal een oplossing voor J! Ik vertel mevrouw over het IFill-systeem, waarmee mevrouw zelf cilinders kan vullen. Die cilinders zijn lichter, en er hoeft geen reduceer op bevestigd te worden. Mevrouw wil dit graag proberen, dus we maken meteen een afspraak voor installatie. Weer een blije patiënt!

Aangekomen op het volgende adres start ik met een controle van de concentrator. Ik check of er voldoende ventilatie is in de ruimte waar de concentrator staat, en of de behuizing er nog netjes uitziet. De filter achterin de concentrator is stoffig. Ik leg uit dat het belangrijk is dat het filter elke week met de stofzuiger wordt afgenomen. Na een check blijkt dat er voldoende zuurstof uit de lange slang komt, en dat die slang nog in goede conditie is. De fire safe cannula wordt ook gecontroleerd en ik vul de voorraad neusbrillen aan. Verder bekijk ik alle cilinders die meneer op voorraad heeft: er zijn geen houdbaarheidsdata verlopen, en de reduceer van de noodcilinder is ook OK. Na het vullen van de vloeibare zuurstoftank maken we een nieuwe controleafspraak en zeg ik meneer gedag.

De volgende meneer lijdt aan clusterhoofdpijnaanvallen. Tijdens deze aanvallen gebruikt hij kort een hoge dosis zuurstof ter bestrijding van deze verschrikkelijke hoofdpijn. Ik wissel de lege zuurstofcilinders om voor volle, en heb het met meneer nog even over de zuurstoftherapie. Alles gaat goed gelukkig, en tevreden vertrek ik weer.

Op naar mijn laatste bezoek van vandaag, een installatieafspraak. Een huis vol mantelzorgers, die allemaal willen weten hoe het werkt, en daarna snel oma willen gaan ophalen uit het ziekenhuis. We bespreken oma’s situatie en op basis van deze informatie haal ik de meest geschikte materialen uit mijn bus. Mevrouw gaat 24 uur per dag 2 liter zuurstof per minuut gebruiken. Mevrouw is heel moeilijk ter been, maar gaat nog wel op pad met de rolstoel.

Ik stal de materialen uit in het midden van de woonkamer, zodat iedereen alles goed kan zien. Ik begin met de uitleg over de concentrator, vertel vervolgens over de noodcilinder en eindig met de kleine cilinders, de bijbehorende reduceer en de tas. Ik herhaal alles nog een keer en beantwoord de vragen.

Na de demonstratie neem ik de verschillende informatiebrochures en de bijsluiter door en benadruk de veiligheidsmaatregelen. Verder noteer ik het bankrekeningnummer waarop we de tegemoetkoming in de stroomkosten over kunnen maken. Nadat ik me ervan verzekerd heb dat alles duidelijk is, laat ik de familieleden gauw vertrekken naar het ziekenhuis. Voor wat betreft de zuurstoftherapie zijn ze er klaar voor!

Ik bel even met VIVISOL om te melden dat ik klaar ben met mijn geplande route van vandaag. Mijn collega op de afdeling Planning meldt dat ik terug kan komen. Geen extra spoedadressen voor mij vandaag. Eenmaal terug bij VIVISOL haal ik de retourgenomen artikelen uit mijn bus, sluit de grote vloeibare zuurstoftank af en laat mijn bus netjes achter. Morgen staat de bus weer gevuld voor me klaar, voor opnieuw een afwisselende werkdag. Voor nu ga ik van mijn vrije avond genieten!